piątek, 14 lutego 2014

Mylące się czasowniki. Cz. 1

Nowy cykl zaczynam od czasowników, których częścią jest czasownik "nehmen". Przedstawiam najbardziej popularne znaczenia i zastosowania w kontekście.

[P.S. Wpisu walentynkowego nie będzie. Wybaczcie, że nie skomentuję, jeśli wpisy walentynkowe pojawią się na innych blogach, ale nienawidzę tego kiczowatego dnia. Cieszę się, że mieszkam w mieścinie, bo nie widać przynajmniej wszechobecnego kiczu i czerwonych wystaw sklepowych napawających obrzydzeniem.]

1. abnehmen - schudnąć, zdejmować, odbierać telefon
Er hat in der letzten Zeit stark abgenommen. - On w ostatnim czasie bardzo schudnął.
Hast du schon die trockenen Sachen von der Leine abgenommen? - Czy zdjąłeś już suche rzeczy ze sznurka?
Ich wollte mit ihnen sprechen, aber niemand nahm ab. - Chciałem z nimi rozmawiać, ale nikt nie odebrał.

2. zunehmen - przytyć, rosnąć
Die Kopfschmerzen nehmen zu. - Bóle głowy przybierają na sile (rosną).
Nach der Krankheit muss er zunehmen. - Po chorobie on musi przytyć.

3. mitnehmen - zabrać ze sobą
Was hast du für die Reise mitgenommen? - Co zabrałeś ze sobą na podróż?

4. sich vornehmen (mit dem Dativ) - postanowić sobie (z celownikiem)
Ich habe mir vorgenommen, im kommenden Jahr nicht so viel zu arbeiten. - Postanowiłam sobie w tym roku nie pracować już tak dużo

5. annehmen - zakładać (przypuszczać)
Ich nehme an, dass sie nicht mehr kommen. - Zakładam, że oni już nie przyjdą.

7. unternehmen - przedsięwziąć
Was willst du gegen diese Frechheit unternehmen? - Co chcesz przedsięwziąć (zrobić) wobec tej bezczelności?

8. übernehmen - przejmować
Er ist nicht im Stande, neue Pflichten zu übernehmen. - On nie jest w stanie przejąć nowe obowiązki.

9. sich übernehmen - przeliczyć się
Ich ging davon aus, dass ich es schaffe, aber ich habe mich übernommen. - Wychodziłam z założenia, że dam radę, ale się przeliczyłam.

10. festnehmen - aresztować
Der Mann wurde von den Polizisten festgenommen. - Mężczyzna został aresztowany przez policjantów.

11. aufnehmen - nagrywać
Alle Lieder wurden von der Musikband aufgenommen. - Wszystkie piosenki zostały nagrane przez tę grupę.

12. einnehmen - zażywać
Wie oft muss ich die Tabletten einnehmen? - Jak często muszę zażywać tabletki?

12 komentarzy:

  1. Abnehmen także w znaczeniu odebrać coś komuś.
    Świetny post tak w ogóle. mam nadzieję, że cykl będzie bardzo rozbudowany.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taki jest plan :) znaczeń oczywiście jest więcej, wiadomo, ale chciałam i musiałam zredukować, bo inaczej ten post mógłby przybrać monstrualne rozmiary.

      Usuń
  2. Ten czasownik zawsze mi sie myli-fajnie wreszcie miec to uporzadkowane :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo przydatne wiadomości i właściwie wyjaśnione tylko ćwiczyć, dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
  4. ciekawy blog, przejrzałam wsteczne posty i stwierdziłam, że jak zacznę uczyć się niemieckiego, z pewnością będę musiała tu zaglądać. a zaglądać zreszta można nie tylko "po naukę", ale również po ciekawe informacje kulturowe :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Magda. ciekawy pomysł na cykl. Będę śledzić :) Kto wie, może przy okazji się czegoś nowego nauczę.

    P.S. Na pocieszenie powiem, że jutro pojawi się u mnie coś nie-walentynkowego :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Poproszę więcej czasowników :)

    OdpowiedzUsuń
  7. O, jak się cieszę, że tu trafiłam :) Pracuję w języku niemieckim i to będzie fajne miejsce, żeby go doskonalić i rozwijać.

    OdpowiedzUsuń