niedziela, 19 października 2014

Podręczniki "Begegnungen" i "Erkundungen"

Nie ma to jak wstać w niedzielę o 7:00 rano, kiedy jest cichutko i nie słychać żadnych odgłosów dochodzących z ulicy. Kiedy tylko zaczyna robić się jasno, po 8:00, lubię patrzeć przez okno i widzieć mgłę unoszącą się nad wzgórzami. Wygląda na to, że takie widoki będziemy tu mieć przez cały dzień. Ale to właśnie jesień - moja ulubiona pora roku :)

W piątek, 17 października, blog świętował drugie urodziny. Miałam z tej okazji ogłosić konkurs, ale z powodu braku czasu zrobię to dopiero w kolejnych tygodniach. Muszę najpierw wyszukać atrakcyjne nagrody.

Dzisiaj chciałabym napisać o serii podręczników "Begegnungen" i "Erkundungen" wydawnictwa Schubert. Podręczniki te w Polsce chyba nie są takie popularne. Nie wiem, czy duża liczba nauczycieli niemieckiego z nich korzysta. Są one skierowane do uczących się dorosłych.

Podręczniki "Begegnungen" prowadzą od poziomu A1 do B1.




Podręczniki "Erkundungen" prowadzą od poziomu B2 do C2:




Samo wydawnictwo Schubert opisuje serię podręczników jako nowoczesną i skupiającą się na komunikacji. Pozostaje mi się tylko z tym zgodzić, bo mam bardzo pozytywne zdanie na temat tych podręczników. Każda książka składa się z podręcznika, ćwiczeń (2 w 1) i dwóch płyt CD. Można kupić także klucz do ćwiczeń oraz poradnik dla nauczyciela.

Z "Begegnungen" i "Erkundungen" korzystam od około 1,5 roku i muszę stwierdzić, że właśnie w tych podręcznikach często odnajduję to, czego nie mogę znaleźć w innych - przede wszystkim dużą liczbę ćwiczeń.

ZALETY: 

1. Struktura jest bardzo przejrzysta, jasna i czytelna.
2. Książki są dosyć grube, ale dzięki temu mamy dużą liczbę ćwiczeń. Można dobrze wyćwiczyć poszczególne struktury gramatyczne. Zastosowanie gramatyki jest pokazane w wielu kontekstach.
3. Do każdego tekstu mamy (moim zdaniem) wystarczającą liczbę ćwiczeń - nie za dużo, nie za mało. Jest dużo powtórek.
4. W podręcznikach jest dużo ćwiczeń do mówienia, głównie pytań, które uczniowie mogą stawiać sobie nawzajem.
5. Podręczniki dobrze nadają się do nauki do egzaminów Goethe-Institut na poszczególnych poziomach. Można na nich zrobić naprawdę duży postęp, przede wszystkim ze względu na wystarczającą liczbę ćwiczeń.
6. Wiele tekstów do słuchania można w podręczniku także przeczytać. Uczniowie mogą doczytać to, czego nie zrozumieli podczas słuchania.

WADY: 

1. Małą wadą jest może to, że rysunki bardziej nadają się do podręcznika dla dzieci, ale to moja subiektywna ocena.
2. W niektórych rozdziałach jest za dużo struktur gramatycznych naraz, ale już w gestii nauczyciela leży logiczne wprowadzenie poszczególnych zagadnień.


Bardzo polecam jeszcze stronę internetową wydawnictwa Schubert, gdzie znajdziemy mnóstwo ćwiczeń online:

Ćwiczenia online

Źródła:

Wydawnictwo Schubert o podręcznikach

Zdjęcia

20 komentarzy:

  1. Ja się uczę teraz z tego podręcznika (b2) denerwuje mnie w nim tylko to, że jest mało miejsca na rozwiązywanie zadań a nauczyciel karze nam pisać w podręczniku, no i na początku ciężko było mi się przyzwyczaić do numeracji z alfabetem. Moim zdaniem to dobry podręcznik :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Magda, mogłabyś wrzucić kilka stron z poszczególnych podręczników (o ile nie łamiesz przez to prawa)? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zerknij na ćwiczenia online wydawnictwa, do jakich zamieściłam tutaj link. Są tam właśnie przykładowe ćwiczenia z "Begegnungen" :)

      Usuń
  3. Cześć :)
    Chciałabym spytać, czy nadają się one do samodzielnej nauki, czy raczej lepiej korzystać z nich z pomocą nauczyciela?

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że się nadają, bo można dokupić klucz z rozwiązaniami. Jeśli ktoś uczy się samodzielnie, to i tak warto mieć kogoś, z kim można się konsultować, bo pytania zawsze się pojawią :)

      Usuń
    2. Cieszę się i dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń
    3. Jeśli uczysz się sam/a, to koniecznie zakup klucz do ćwiczeń. W tych podręcznikach jest dużo ćwiczeń do danego tematu i to mnie w nich na początku pozytywnie zaskoczyło, bo w większości podręczników ćwiczeń jest za mało.

      Usuń
    4. Staram się uczyć sama, ale niestety jest to nauka bardzo nieregularna... Mam nadzieję, że wkrótce zakupię sobie te pozycje. :)
      Wiele podręczników do nauki języków obcych nie dostarcza wystarczającej ilości ćwiczeń - niestety...

      Usuń
    5. Samemu czasami jest się trudno zmotywować. To chyba najczęstszy problem w samodzielnej nauce. W podręcznikach "Begegnungen" jest dużo łopatologicznych ćwiczeń, co jest moim zdaniem dużym plusem.

      Usuń
  4. Mam w posiadaniu "Begegnungen" i na pierwszy rzut oka mi się podobały te podręczniki. Ale nie miałam kiedy do nich przysiąść i przerobić coś. A chciałabym tak dla siebie. Wiedzy nigdy dosyć :)

    Gratuluję 2 lat blogowania tutaj!! Oby tych lat było jak najwięcej! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ma ktoś begenungen B1 do sprzedania?;) Anna.Szlachta1992@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Przerabiam właśnie C1 - gehenna, nic dodać nic ująć. Każda czytanka to męka przez nowe słownictwo. Wszystko muszę tłumaczyć, ale ksiażka godna uwagi. Uczę się na niej od B2.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. C1 to już wysoki poziom, więc i słownictwo jest skomplikowane. Dlatego właśnie można zrobić duży postęp.

      Usuń
  7. Ja mam właśnie zamiar przerzucić się powoli na te książki, bo do tej pory pracowałam z Lagune (dawny Delfin), ale momentami jest trochę zbyt wolna. Słyszałam, że te podręczniki są dosyć wymagające, mają spore tempo i nie wszyscy uczniowie nadążają. Miałaś tego typu problemy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie powiedziałabym, że tempo jest zbyt szybkie. Tak jak napisałam - jest naprawdę dużo ćwiczeń. Tempo tak naprawdę zależy od nauczyciela. Jeśli jest potrzeba, to wiadomo, że dodaję materiały z innych źródeł. Ogólnie jednak w mało którym podręczniku jest tak duża liczba ćwiczeń jak tutaj. Z czystym sumieniem polecam Ci te podręczniki. Korzystam z dużej liczby podręczników, ale te są moją bazą.

      Usuń
  8. Witam.
    Gdzie można kupić klucz do podręcznika Begegnungen A1+ ??

    OdpowiedzUsuń