czwartek, 8 października 2015

Czasowniki "erlassen" i "weglassen"

Dzisiaj omawiam kolejne czasowniki zawierające "lassen". Tutaj możecie znaleźć poprzednie posty z tej serii:

lassen

Dzisiaj kolej na "erlassen" i "weglassen":

erlassen - erließ - hat erlassen (czasownik nierozdzielny) 

jemandem die Gebühren erlassen - zwolnić kogoś z opłat

jemandem seine Strafe erlassen - darować komuś karę

Man hat ihm den Rest der Strafe erlassen. - Darowano mu resztę kary.

jemandem die Schulden erlassen - umorzyć komuś długi

die Pflicht erlassen - zwolnić z obowiązku

jemandem die Arbeit erlassen - zwolnić kogoś z obowiązku pracy

einen Befehl erlassen - wydać rozkaz

eine Verfügung erlassen - wydać zarządzenie

ein Gesetz erlassen - wydać uchwałę

eine Rechtsverordnung erlassen - wydać rozporządzenie z mocą ustawy

eine Amnestie erlassen - zarządzić amnestię

einen Haftbefehl erlassen - wydać nakaz aresztowania

Richtlinien erlassen - wydawać dyrektywy, zarządzenia


weglassen - ließ weg - hat weggelassen (czasownik rozdzielny)

jemanden weglassen - puszczać kogoś

Er ließ mich nicht von zu Hause weg. - Nie puścił mnie z domu (nie pozwolił mi wyjść).

etwas weglassen - pominąć, opuścić coś

den Vornamen weglassen - pominąć imię

ein Komma weglassen - opuścić przecinek

Wir müssen diesen Abschnitt weglassen, die Zeit ist knapp. - Musimy pominąć ten akapit, czasu jest mało.

etwas weglassen - rezygnować z czegoś

Ich möchte den Nachtisch weglassen. - Chciałabym zrezygnować z deseru.

19 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Magda, może pomyślałabyś o jakimś pdf do pobrania lub przeniesieniu słówek do Memrise? Chętnie bym wtedy dodawała sobie słówka z Twoich wpisów czasownikowych do mojej bazy kursów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobię tak, jutro zacznę wprowadzać zmiany na blogu. Uwzględnię Wasze sugestie :) Jeszcze raz bardzo za nie dziękuję.

      Usuń
  3. Napisałem, że pani blog jest najgorszy w sieci i pani tego nie opublikowała.

    Najlepiej publikować tylko pochwały. Tylko, że tu nie ma co chwalić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To w takim razie proszę go nie odwiedzać :) Nie zmuszam nikogo. Moi Czytelnicy myślą co innego :)

      Usuń
    2. Mało tych czytelników:(

      Usuń
    3. Nie tak mało. Nawet całkiem dużo. A dlaczego pan/pani tak się tym martwi? Rozumiem, że nuda i trzeba się w Internecie jakoś anonimowo wyżyć. Pod imieniem i nazwiskiem już trudniej wypisywać "opinie", nieprawdaż? Mi szkoda czasu na bezpodstawne krytykowanie innych, bo mój czas jest zbyt cenny.

      Usuń
    4. Nie opowiada pani na pytania np. te o kolacje u Niemca.
      Ja się nie wyżywam... po prostu tak się pani szczyci tym swoim blogiem, że żal patrzeć. A to ilu czytelników, to widać po komentarzach. Zbyt cenny czas hmmm. A ile pani pracuje 8 godz. a reszta czasu to co? Taka świetna, że czasu nie ma. Ciekawe co pani robi zawodowo w niedzielę wieczór?

      Nazywam się Rafaella Pierdziszewska-Bąkowska i co z tego.

      Usuń
    5. Ale żółć się wylewa. Mi naprawdę szkoda byłoby na to czasu.

      Nie pracuję 8 godzin, lecz 14 dziennie, często więcej. W piątek, sobotę i niedzielę wieczorem też jestem w pracy. Pisałam już na blogu, że dorabiam jako opiekunka osób starszych, a wtedy trzeba pracować i w każdą niedzielę, i w święta. Dlatego też śpię w pracy. W moim życiu nigdy nie pracowałam 8 godzin, zawsze więcej, o wiele.

      Mnie nie ciekawi w ogóle, co Pani robi. Tak jak pisałam - szkoda mi na to cennego czasu. Nie będę już publikować takich komentarzy i proszę sobie darować.

      Na pytania o kolację odpowiem w swoim czasie.

      Dziękuję za słowa o świetności. Na co dzień mnóstwo osób mi mówi, że nie wie, co by beze mnie zrobiła, także może coś w tym jest.

      Usuń
    6. Aha, na Pani miejscu też bym nie ujawniała imienia i nazwiska. Byłoby mi wstyd. Gdyby zobaczył to np. potencjalny pracodawca, to na pewno by nie zatrudnił.

      Usuń
    7. Nie opublikuję pozostawionego komentarza, aby oszczędzić wstydu. Tak jak pisałam - wstyd wobec pracodawcy. Proszę pamiętać, że w Internecie nie jesteśmy anonimowi. Pozdrawiam

      Usuń
    8. Co ma pani na myśli z tą anonimowością?

      Usuń
    9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    10. Byłabym wdzięczna za komentowanie postów, po to prowadzę tego bloga. Pozdrawiam

      Usuń
    11. Ja tylko spytałem, co ma pani na myśli. Proszę dokończyć myśl, jeśli pani ją zaczęła

      Usuń
    12. Proszę sobie poszukać w Internecie :) Chciałabym, aby pod postami pojawiały się merytoryczne dyskusje. Pozdrawiam

      Usuń
  4. Jak poszła środowa kolacja u Niemca?

    OdpowiedzUsuń
  5. Pozdrawiam serdecznie i życze samych dobrych ludzi wokoł.

    OdpowiedzUsuń